Til leserne mine

Denne bloggen bør leses i nummerert rekkefølge. Ta oppfordringen om å lese brevet som det referers til i kapittel 1 - det gir deg nemlig et lite bakteppe for hele dette prosjektet. Når det er gjort går du i gang med kapitlene... i nummerert rekkefølge. Da først får du det hele bildet. Om du tror på det mulige umulige... så sprer du ordet. For dette handler om hva vi kan få til når mange drar i tauet sammen. En dag når vi The Boss - og en dag blir store drømmer til fantastisk ellevill virkelighet! Bli med på veien! Make. It. Happen!

søndag 19. februar 2012

9. Yes Sir! I can boogie!

Jeg danser i både lys og i mørke, men mest av alt danser jeg på kjøkkenet en langsom formiddag med sola i vinduet. Jeg danser også gatelangs om musikken som strømmer igjennom hodetelefonene har tilstrekkelig nok med groove. Jeg har en kropp som ikke egner seg til å gå rett fram dersom det er boogie på innsiden. Og boogie har det vært mye av, til tross for oppoverbakker og hardt vær. Om jeg skulle ha puttet alt på vekta nå i dag ville nok boogiesiden deiset i bakken med et brak, selv om melankolien fortatt er en stor del av meg.
 
Det er ikke godt med for mye av hverken det ene eller andre. Det handler om balanse, nyanser og erfaringer, som summasummarum fører til utvikling, vekst og nye horisonter. Vekta har nok tippa litt hit og dit i løpet av løypa. Jeg tenker at det nok er slik det skal være. Glede og boogie gir energi, overskudd og velvære. Det gir bensin til motor`n og ny giv – men sjelden ny lærdom, utvikling og innsikt. Det får du derimot i monn når livet butter i mot, presser deg ned, når sorg og smerte herjer. Du skal ha noen tøffe tak for å kunne forstå og oppdage tøffe tak hos andre. Det i seg selv er av stor verdi. Det er en verdikunnskap som bør forvaltes med klokskap og varme. Mennesker trenger mennesker. Medmennesker som ser og forstår, som selv har feilet og gått på tryne så det synger i fjellene. Medmennesker som selv har slåss seg gjennom karrig landskap. For slik bygges raushet for de som feiler. Empati og støtte for de som faller. Åpenhet om bakker og motvind gir mot til samtaler som slipper det vonde ut …og lyset inn. Ærlighet med kjærlighet er en stor gave å gi, både til andre… og til seg selv.
 
Boogien kom inn i livet mitt lenge før det begynte å gjøre vondt for alvor. Vi skriver 70-tallet, og «Yes Sir! I can boogie» herjet landet. Baccara buktet seg under taket i Refstadsvingens skyskraper nr..5, mens mutter`n buktet seg langs gulvet i desperate forsøk på å få igjen glidelåsen i buksene sine. Trangt skulle det værra. Jeg kjente dansen våkne i meg, og de første prøvende trinn ble tatt på parketten til Åse og Finns danseskole på Bjerke. Etter hvert herjet jeg vilt, og ukentlig snurret jeg rundt i firkantvals, chachacha og samba. Dedikert og konsentrert memorerte jeg trinnene. Jeg var et stortalent og avanserte flere partier på no-time. Jeg fikk danse med de store, og var stolt som den yplingen jeg var.
 
Hvert år var det ball på folkets hus i Oslo, og hvert år reiste mamma og jeg avgårde med bussen inn til skotøyutsalget i Torggata for å kjøpe nye dansesko til begivenheten. Skotøyutsalget i Torggata var ingen vanlig skobutikk. Det var faktisk klin umulig å se at det gjemte seg en skobutikk bak gategårdens grå og sotete fasade, men om du strakk blikket litt …kunne du få øye på et par høye hæler på utstilling i en vinduspost i 2. etasje. Det var trapper og bakganger, og egne portører som viste vei. En hemmelig skobutikk, kun for innvidde, med verdens søteste personale bak diskene. Jeg ble forvandlet til en prinsesse straks jeg kom på toppen av trappen, for behandlingen vi fikk når vi entret skoutsalget var de kongelige verdig. Det eksisterte ingen andre enn oss i hele vide verden, det var som om alt utenfor veggene opphørte. Det var magi, eventyr og julaften på en gang.
 
Vi kunne sikkert gått til Grændsen skotøimagazin som alle andre gjorde den gangen. Grændsen skotøymagazin - skobutikken over alle skobutikker. 3 etasjer og km på km av utvalg. Brede trapper, polerte håndløpere og blanke heiser for folk med travle føtter.  Der du bor er en slik forretning kanskje bare som en fjert i havet, men her i Norge har vi liten tradisjon for store ting. Vi liker ikke så godt når ting vokser for langt over hodet på oss. Vi liker heller ikke at mennesker vokser for mye ut av skoa sine heller, bare så det er sagt. Blir du for stor i forhold til størrelsen du skal ha, jekkes du raskt ned til det punktet hvor man får knytt lissa. Du ska itte tru at du er noe . Men!! Spede spira...lyt få stå. Ja, da. De spede spirer skal få stå, men ferdig utgrodd skal du slutte å gro. Hallo!! Det er da meninga vi skal spire hele livet!! Livet selv eier jo ingen sperrer. Vi strekker oss oppover og oppover helt til vi tillater andre å trekke oss nedover. Norge er nemlig jantelovlandet. Det sies at BygdeNorge er verst, men jeg er ikke enig. Det finnes nemlig en skjult jante som er tusen ganger farligere og mer hemmende enn den giften Bygdedyret klarer å sprøyte inn i kroppen vår: Nemlig den janteloven vi utøver ovenfor oss selv. For den typen Jante… finnes det knapt et forsvarsverk å oppdrive.
 
Janteloven
1.      Du skal ikke tro at du er noe.
2.      Du skal ikke tro at du er like så meget som oss.
3.      Du skal ikke tro du er klokere enn oss.
4.      Du skal ikke innbille deg du er bedre enn oss.
5.      Du skal ikke tro du vet mere enn oss.
6.      Du skal ikke tro du er mere enn oss.
7.      Du skal ikke tro at du duger til noe.
8.      Du skal ikke le av oss.
9.      Du skal ikke tro at noen bryr seg om deg.
10.  Du skal ikke tro at du kan lære oss noe.
Bytt ut ordet oss, med andre… og du har funnet den indre jante.
 
Jeg leser stadig at folk driver og gravlegger Mr. Jante langs kysten vår. Det jobbes altså på spreng i det ganske land for å begrave jævelskapen. Fortsetter det slik er det snart ikke en rest igjen, og det er godt å vite. Bare man husker å ta en sjau på innsida også.
 
Det var ikke pga av jante at mamma og jeg valgte Torggata framfor Grændsen. Det var mer et prisspørsmål i følge min mor. For meg, var det mer et spørsmål om å få være prinsessa i eventyret, en askepott på vei til sitt ball, for det… fikk jeg være til det fulle innenfor veggene til Torgatas hemmelige skoparadis. Jeg fikk smilende klistremerker på rull etter endt handel, men smilet som strålte bak kassadisken var ikke klistret fast noe sted. Det var varmt og det var ekte. En skoengel sendt meg slik at jeg kunne skinne i sølv. I alle fall bakkelangs. Det eneste som manglet … var en ballkjole med strutt. Fy som jeg ønsket meg en sånn kjole som de andre jentene på danseskolen hadde! Rosa, lilla og isblå lykkeskyer som svevde glitrende over dansegulvet og lagde stjernehimmel på jorda. Min beige fløyelskjole var riktig nok myk som … ja fløyel, men den var totalt blottet for strutt og stas. Da det endelig var min tur å få en slik utenomjordisk vidunderlighet var sydamen tom for tyll i nevnte farger. Men. Syregrønn , ja se det…hadde hun mer enn nok av. Så da ble det slik. Neonballerina så lysende at jeg syntes fra månen. Ikke lett å gå glipp av på ballet heller for å si det sånn.
 
8 år gammel var det slutt på skyskraperliv, strutteskjørt og en gryende dansekarriere, med det resultat at jeg her i 2012 er best på å danse for meg selv. Foran kjøkkenvinduet i sola. Grøftelangs under stjernene. Årsaken til all denne solodansingen er at det knapt finnes den sjel der ute som klarer å føre meg. Jeg følger visst ingen. En ting er mentalt. Men kroppen har gudbetremeg bestemt seg for det samme. Så ikke tenk på det engang Bruce. Det blir ingen dans på Breivoll. Det kunne jo hende du var litt stressa på akkurat det, pga Dancing in the dark og hele pakka. Men jeg vil helst slippe takk, så da… er vi ferdige med den saken. MEN en ting skal du vite: Natterstid er jeg ikke like vond å be. Så om vi sees i natt kan du jo bli med meg på ball. Jeg har nemlig hørt det skal være fest under eika. Jeg er ganske lett å få øye på. Bare se etter henne som snurrer rundt utpå nordbyjordet omgitt av glitrende grønn neon. Til da: Ole`!
 
Rikke:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar